في عيون تلميذاتها

 		
بريهان رزق
-كل خير انا فيه اليوم بعد ربنا بفضل دروسك وكل اللي اتعلمته علي ايدك-بحبك في الله.

شارك تجربتك

مروة مصطفى النحاس
بحاول أربي بناتي بكل ما تعلمت ولا أدع فرصة مناسبة إلا وأغتنمها لتوصيل معلومة أو تصحيحها لمن حولي، عائلتي ، أصدقائي وحتي من تعمل عندي.
إيمان نصير
الدكتورة سوزان بالنسبالى هى السبب الأول فى دخول معهد إعداد الدعاه لانها هى اللى اعدتنى لاستقبال دينى الصحيح لانى بجد كنت فى وادى تانى خااااااااااااااااااالص

شارك تجربتك

هذه الصفحة مخصصة لتلميذات د.سوزان للتعبير عن أنفسهن.. يسعدنا أن تجيب الزائرات الكريمات عن الأسئلة التالية من خلال الردود لعل الله يجعل في تجاربهن الخاصة مع د.سوزان أملاً وحافزًا للأخريات وللدكتورة نفسها نحو مزيد من العطاء:

– أين ومنذ متى وأنت تحضرين مع د.سوزان؟

– هل مازلت مداومة أم انقطعتِ؟ وإن كان في الإمكان.. هل يمكن أن تخبرينا لمَ انقطعتِ؟

– كيف أثرت د.سوزان في حياتك؟

– هل قمتِ بتبليغ ما تعلمتيه على يد د.سوزان لأشخاص آخرين؟

– هل تشعرين أن إنشاء موقع للدكتورة أفادك بشكل ما؟ وإن كان فما هي تلك الفائدة؟

ستقوم إدارة الموقع تباعًا باقتباس بعض العبارات من الردود ووضعها على اليسار تحت عنوان “قال تلميذاتها عنها” بإذن الله..

ضع تعليقك عبر حسابك على الفايسبوك:

30 Comments

  1. - أين ومنذ متى وأنت تحضرين مع د.سوزان؟
    من عام 1994 تقريبا وحتى عام 2001 فى مسجد المغفرة اولا ثم انتقلنا الى مسجد أنس..وسبحان الله كيف كان اول ما انتقلنا اليه وكيف أصبح الان..سبحان الله

    – هل مازلت مداومة أم انقطعتِ؟ وإن كان في الإمكان.. هل يمكن أن تخبرينا لمَ انقطعتِ؟
    بكل الاسف وكل الاسى انقطعت
    وطبعا ليس بيدى بل بيد عمرو.. الله يسامحه…بسبب السفر:)

    – كيف أثرت د.سوزان في حياتك؟
    طبعا تغيـــــــــــــــــرت 179 درجة (الدرجة الباقية هى صفاتى الحسنة التى كنت اتصف بها قبل الدرس) ..اما باقى المائة وثمانين..فطبعا الفضل بعد الله يرجع للدكتورة سوزان..تغيرت مع اهلى..مع زملائى..مع اقاربي..فىعملى..وطبعا عرفت كيف اتعامل مع زوجى ..ثم أهل زوجى..أشاء كثيرة كثيرة تجنبتها ومشاكل كبيرة الحمدلله نأيت عنها بفضل الدرس.

    – هل قمتِ بتبليغ ما تعلمتيه على يد د.سوزان لأشخاص آخرين؟
    للاسف لم تسعفنى الظروف لنشره بطريقة موسعة لكن فى محيط معارفى وصويحباتى القلائل هنا بالغربة

    – هل تشعرين أن إنشاء موقع للدكتورة أفادك بشكل ما؟ وإن كان فما هي تلك الفائدة؟
    طبعا افادنى.. اولا نفسيا حيث كنا جميعا هنا كالسائرين بصحراء وكل متعتنا هو ت>كر قدح الماء الباااارد الذى كنا ننعم به ذات يوم..اما الان فعاد الينا بعض ما فقدنا..أقله نحصل على ورق الدروس.زنعرف الاخبار..وحتى ادل صاحباتى بمصر على الدرس والموقع.

  2. كنت أحضر مع د سوزان منذ سبع سنوات فى مسجد انس بن مالك و توقفت لزواجى و سفرى خارج مصر, د سوزان أثرت فى قبل زواجى و بعده..انتبهت معها الى بر الوالدين و حفظ الفضل لكل من له فضل على لأن هذا من الشكرلله…تعلمت حسن التوكل على الله و كيف التعامل مع كل من تقدم لخطبتي و الرضا بالقدر خيره و شره…تعلمت حب الرسول (ص) و حب مكة و المدينة…تعلمت كراهية الغيبة و آفات اللسان…تعلمت احترام العلماء و الصبر على العلم…تعلمت و تعلمت و تعلمت و لا أنسى لها وقوفها بجانبى فى كثير من مواقفى فى الحياة سواء بشخصها أو بكلامها و اعادتى الى الرشد و الحلم اذا ما راودتنى نفسى الى الانتصار لكرامتى فى أمور الدنيا…أشعر أنها نور يضيئ لكل من حولها و أحاول دوما أن أسمع رأيها فى كل ما يجد فى حياتى فهى شيخي…..أدعو الله ألا يتوقف علمها عندنا و أن يعيننا أن نعلم كما تعلمنا و أن يجعلنا خير دعاة لخير دين.

  3. من 16 سنة وانا احضر للدكتورة سوزان بس انقطعت كذا مرة فى المنتصف بسبب سفرى وبعدكده زواجى بس الحمدالله دائما كلامها اتذكره خاصة انها كان لها دور هام فى التربية هى فعلا الى ربتنى وعلمتنا الاخلاق قبل العلم انا درست للاطفال الحمد الله بعد زواجى فى مسجد قريب منى بس توقفت لان رزقت ب ديمه ويارب يقدرنا فعلا ونعمل حاجة لان الدكتورة سوزان تعبت معانا اوى عشان تعلمنا يارب يكرمها ويعطيها الصحة والعافية

  4. أين ومنذ متى وأنت تحضرين مع د.سوزان؟
    منذ عام 1997 فى مسجد أنس

    – هل مازلت مداومة أم انقطعتِ؟ وإن كان في الإمكان.. هل يمكن أن تخبرينا لمَ انقطعتِ؟

    انقطعت فترات كبيرة لسفرى , لكن كنت باتحين الفرص اني امتع عيني بروئيتهاو روحي بسماع الدرس كلما جئت الي مصر , الان انا عدت نهائى و اتمنى المداومة

    – كيف أثرت د.سوزان في حياتك؟
    من نعم الله الكبرى علي في حياتي ان يسر الله لى حضور دروس د. سوزان, فما تزال كلماتها ترن في اذني كلما احتجت اليها في مواقف الحيات حتى و لو بعد سنوات طويلة .

    “كل سنة يوم وقفة عرفات اتفرجى على الحجاج فى التلفيزيون و ابكي على حالك لانك لست معهه عشان انت ماتستاهليش لسة ” انا اكتر واحدة شافت ده بعينيها , انا كنت عايشه فى السعودية و معي اقامة لمدة 5 سنوات, تخيات اني طبعا اول لمل اوصل هاحج عل طول , و اكن اليكم ما حدث :
    اول سنة : كنت حامل فى ابنى الثانى
    تانى سنة : ابنى رضيع صغير لا استطيع اصطحابه فى الحج
    تالت سنة : لسه ابنى بيرضع
    رابع سنة : الحمد لله الان عمر عبد الله عامان و نصف و خلاص فطمته من زمان , و اختى تسكن بجوارى فى جدة, دفعنا فلوس الحج و اخذت التطعيمات و مستعدة , يشاء الله ان يغرق عبد الله ليلة الاول من ذى الحجة و يدخل في غيبوبة عميقة لمدة أكثر من 100 يوم , و مع ذلك كنت عايزة اروح الحج لاحتياجي له اكثر من اى وقت مضى , و لكن زوجي رفض و سحب الفلوس كمان.
    فعلا حسيت بمعنى كلمات حبيبتى د . سوزان و استشعرت عدم استحقاقي لشرف استضافة الرحمان بعد

    خامس سنة : الحمد لله يسر الله لى حج بيته الحرام تقبل الله من جميع المسلمين , وهنا ايضا لم تفارقنى كلمات معلمتى الفاضله جزاها الله عنا كل خير و نفع بها الاسلام و المسلمين . الحمد لله ربنا اكرمنى بحضور دروس الحج و العمرة معها فى مسجد انس اكثر من مرة , و كنت دائما اصطحب معى فى كل العمرات “الورق ” بتاع الدرس لحد فعلا ماداب , بس الحمد لله اختى كان معها نسخة اخرى ,و اه من الورق كلمات الدكتورة , مش عارفة ابدأ منين ولا ارتب الكلام ازاى , الله المستعان :
    – اول حاجة : حديثها الدائم و تركيزها على ان نفهم الفرق بين الفرض و السنة و ايه الفرق بين اركان و واجبات وسنن و مكروهات و مبطلات النسك , و ايضا عدم المشى ورا كلام الستات الي بيحبوا يفتوا فى الصغيرة و الكبيرة , موقف عملى : اثناء يوم التروية كله بيفتى بتحريم الاغتسال و الستات ما يتوصوش فى الجدال , الحمد لله ربنا يسرلى بطريقة ماتجرحش حد انى الفت نظرهم لرقم الافتاء المجانى للخدمة التى تقدمها المملكة مشكورة للحجاج , وان اى واحدة تقدر تتصل من موبايلها مجانا و تكون متأكدة من الاجابة بدل ما نقعد نفتى احنا لبعض .
    – “تقربى الى الله بخدمة الناس فى الحج” فعلا ده الي بيميز دروس الدكتورة عن دروس الحج الاخرى التى لا تتجاوز شرح المناسك ,لا تتخياوا فرحتى بدعاء واحدة جارتى فى الخيمة عشان انا معى ابرة و فتلة تخيط اسدالها الى اتقطع , او واحدة تانية عشان وجدت معى اكياس بلاستيك كبيرة تضع فيها اغراضها , و احتسب كل هذا الدعاء فى ميزان حسنات معلمتى اكرمها الله .
    – “عرض الصور للحرمين و المناسك ” مع انى كنت بحضر زمان قبل التوسعات الاخيرة و لكن الحمد لله استفدت دائما من هذه العروض الرائعة , الحمد لله خلتنى ماحسش انى تايهة , و مثلا فى رمى الجمرات كل من حولى مش عارفين حاجة , و لكن فى “الورق” عندى رسم تفصيلى لكل حاجة ,

    “اى نعمة ربنا ادهالك ممكن تروح منك فى اى لحظة , مهما كنتى متعلقة بها اعرفى انك ممكن تفقيدها اى يوم , لكن احذرى انك تقولى : ما اقدرش اعيش من غيره /غيرها يوم واحد”
    الحمد لله انه يسر لى سماع هذه الكلمات مرارا و تكرارا من حبيبتى , فلولاها لما كنت بهذا الثبات و القوة عند فقد احب اثنين لى فى هذه الدنيا : أبى رحه الله و جعله فى الفردوس الاعلى و ابنى الصغير اللهم اجمعنى بهم فى الجنة.

    “اتعودى ترضى باليي فى اديك مش فى ايدغيرك ,ارضى بالي ربنا كتبه مش اليي انت عايزاه”
    لما شفت ابنى مطلعينه من حمام السباحه قلبه متوقف و رأيت شحوب الموت فى وجهه , اسأل الله ان يعافيكم سوء المنظر , لم اقل سوى انا لله و انا اليه راجعون و لفترة من الوقت لا استطيع تقديرها لم افكر الا فى ان الله نجى سيدنا يونس من ظلمات بطن الحوت بدعاء “لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين” فلم اكف عن ترديد هذا الدعاء الرائع حتى لا افقد عقلى و يلهمنى الله الصبر من عنده , و فوجئت بعدها انه تم استقبال ابنى فى المستشفى و تكرار الصدمات الكهربية له حتى استعاد دقات القلب بمساعدة جهازالتنفس الصناعى , و ما حدث فى 107 يوم التاليين اثناء استغراق ابنى في الغيبوبة العميقة كان اختبار من الله هل انا فعلا مؤمنة بتلك الكلمات فى بداية هذه الفقرة , و لا انا بحضر الدروس و خلاص ,ربنا يرزقنا الاخلاص, الموضوع صعب , ربنا يعفو عنا , ابنى كانت حالته غريبه باعتراف اكبر دكتور مخ و اعصاب اطفال فى جدة , كان دايما يقولى ابنك حالته متغيرة , يعنى سبحان الله لو كنا متأكدين 100 % من موت جزع المخ كنت انا بنفسى –أمه – الي هاطلب فصل جهاز التنفس عنه لايمانى بفتوى الموت الاكلينيكى على رأى جمهور العلماء , ولكنه كان اختبار من الله , حتى اتأرجح كل يوم و كل ساعة بين 3 احتمالات فقط لا غير : اولا: ان ابنى يقوم بالسلامة معافى 100% بقدرة الله التى اثق في ان ليس لها حدود , ثانيا: ان يختار الله ابنى للجنة و انال الثواب العظيم , ثالثا : ان يعيش ابنى بدون جهاز تنفس و لكن بنسبة اعاقة قد تصل الى 100 % . و مافيش دليل يرجح احتمال عن الاخر طوال مدة ال107 يوم , و سبحان الله اكتر لحظات ضعفى كانت لما بتزيد استجابة الجهاز العصبى عند رسم كهربة المخ او استجابته للألم أو تغييرات حدقة العين , لان كل الحاجات دى كانت بتنفى موت جزع المخ و بالتالى عدم جواز فصل الاجهزة , و فى نفس الوقت ضغط من جانب زوجى كل يوم عايز يفصل الاجهزة لاقتناعه ان كلها عملية نصب من المستشفى , و انا لله و انا اليه راجعون , شفت بعينى معنى : هل انت فعلا راضيه بما كتبه الله ام الله ؟؟؟ يا ترى انا رافضة مثلا ان ابنى يعيش معاق ؟؟ وان كل كلامى عن الرضا ده تظاهر ؟؟ بجد ربنا يسامحنا و يعفو عنا يا رب .

    “انا عند المنكسرة قلوبهم على بابى” سمعتها من معلمتي الحبيبة عشرات المرات و لكني لم استشعرها بقلبي حقا الا اثناء قرائتى للقران بجانب ابنى و هو مستغرق في غيبوبته ,رأيت ايضا الفرق بين العادة و العبادة الحقة , فأنا و لله الحمد كنت ارى والديي اكرمهم الله يقرأون القران فنشأت مثلهم , و انعم الله علي بأن اكون محفظة للقران بعد ذلك لا عن كثرة حفظي فمع الاسف انا لا احفظ شيئا يذكر و لكن لان الله هيأ لى من علمتنى احكام التلاوة –نوران جزاها الله كل خير , و بالمناسبة فأنا بدأت معها فى مسجد أنس ثم بعد ذلك فى مقرأة الحصري , فكنت احسب نفسي بغرور من اهل القران , كل قرائتى على مدى 30 عاما هي عمرى وقتها لا تقارن بقرائتى و انا منكسر قلبي علي بابه سبحانه و تعالى , حتى اني رأيت” المنحة” في تفكر القران العظيم و استشعار معنى كل كلمة و انها انزلت من اجلي , أكبر بكثير جدا مما يرا ه الناس” محنة”, و هى فقد ولدى , فسبحان الله كلما ممرت بايات الاحياء استشعرت قدرة الله على ان يشفي ولدى مهما قال الطب و الاطباء بغير ذلك , سبحان الله نعمة التفكر هذه كانت مرهونة بفترة بقائى بجانب ابي و كأنها معين لي على الصبر و لكن مع الاسف الان لا اجدها , اللهم ارزقنا الاخلاص.

    عندي لسه كلام كتير عن تأثير كلمات معلمتي فى معظم مواقف حياتي و لكن اكتفي بهذا مؤقتا, مع الدعاء بكل خيري الدنيا و الاخرة لصاحبة أكبر فضل علي في حياتي بعد أبي و أمي ..

    اسألكم الدعاء ان ربنا يعني على حفظ لسانى , فبرغم حضوري درس افات اللسان مرات و مرات الا انني و مع الاسف بتكلم كتير اوي زى مانتو شايفيين, صدق رسول الله صلى الله عليه و سلم عندما قال أويكب الناس على و جوههم فى النار الا حصاد السنتهم , اعاذنا الله و اياكم من النار و ما قرب اليها من قول او عمل

  5. من القرن اللى فات ..(يعنى 1994) باحضر لدكتورة سوزان جزاها الله عنا جميعا كل خير
    بقدر ما غيرت بنات وربت بنات وعلمت بنات بل وامهات
    كانت أمهاتنا بتحضر معانا لما بيلاقونا اتغيرنا “جدا” :) بييجوا يشوفوا مصدر الالهام والسحر :)

    كان المسجد والدرس النقطة..بل المصباح المضئ اللى بينور الاسبوع كله
    مهما الواحد كان بيغلط او يقصر..طول ما بيروح الدرس كان بيعرف انه الحمدلله ربنا مسامحه
    لأن الدكتورة كانت بتقول..انتى مش بتيجى الدرس بمزاجك..ده ربنا هو اللى سامحلك تدخلى بيته

    رغم اننا هنا بقرب الحرم..وفكرة الرجوع لمصر بتصيب القلب بهلع الحرمان من النعمة دى..الا ان والله بصدق…فكرة الرجوع للدرس عزاء رااااائع وشئ مبهج للنفس مش هايحسه الا اللى اتحرم منه

    اتمنى اتمنى اتمنى اتمنى..دعوة كل ما باشوف بناتى بادعيها.. يااارب يكون ليكو نصيب فى نعمة درس الدكتورة يارب..

  6. انا بحضر للدكتورة سوزان من 2003 والحمد لله مداومه على الحضور وربنا ديمها عليا من نعمه
    دكتوره سوزان ليها فضل عليا كبير اوى قلبى اتغير بسببها 360 درجه اتعمت حاجات كتييييييييير اوى فى الدين والدنيا ببقى مستمتعه اوى لما بتحكيلنا عن خبرتها فى الحياة والحمد لله اتعلمت حاجات جديدة وفهمت حاجات كتير كنت فهماها غلط
    (اصعب مره حضرت فيها الدرس كانت فى درس السيره لما قالت انا هلغى يوم السبت علشان انتوا مش بتشتغلوا ولازم تدوا المسجد زاى المسجد بيديكم …… والله والله والله انا بكيت يكاء شديد وحسيت ان حياتى انتهت وكان نفسى بعد الدرس اوطى وابوس رجلها واقولها والنبى بلاش تلغى الدرس بس الحمد لله ربنا جبر بخاطرى فى اخر الدرس وقالت خلاص هديكم فرصه حسيت ان روحى اتردتلى تانى كنت فرحانه زاى الطفل التايه اللى لقى امه) انا بدعيلها كل يوم وانا بصلى الفجر ربنا يحفظها

  7. - أين ومنذ متى وأنت تحضرين مع د.سوزان؟
    من سنة و نصف فى مسجد النور بالعباسية
    – هل مازلت مداومة أم انقطعتِ؟ وإن كان في الإمكان.. هل يمكن أن تخبرينا لمَ انقطعتِ؟
    انقطعت لتسجيلى فى معهد إعداد الدعاه و هو موافق مع محضارة الدكتورة سوزان للاسف

    – كيف أثرت د.سوزان في حياتك؟
    أولا ليها الفضل الكبير فى دخولى المعهد بعد ربنا نتيجة لاعدادى لحضور مجالس فقة و علم و الحمدلله لازال علمها برأسى حتى الان
    – هل قمتِ بتبليغ ما تعلمتيه على يد د.سوزان لأشخاص آخرين؟
    نعم قمت بالتبليغ فعلا و عملنا زى حجرة على الانترنت انا و صحباتى وكل ما اسمع حاجة اجى اشرحهالم

    – هل تشعرين أن إنشاء موقع للدكتورة أفادك بشكل ما؟ وإن كان فما هي تلك الفائدة؟
    فعلا افادنى برجع للمعلومات اللى فيه بطريقة مستمرة الى جانب التجدد الدائم فى الموقع دة شئ ظريف و محبب الى جانب بنشر لينكات اللى موجودة على الموقع فى الدعوة عندى
    بجد ما شاء الله تحفة ربنا يحميها و يحفظها يارب :))

  8. بحضر للدكتورة من سنة ١٩٩٧
    مستمرة في الحضور والحمد لله :)
    بالنسبة للي استفدته فهو كثير جداًجدا، علماً وخلقاً ولا يمكن ألاقي كلام أوصف به فضل الكتورة على
    إلا “هل يستوى الذين يعلمون والذين لا يعلمون” دين ودنيا”

    الموضوع فى تجربتى مش درس دين فقط لأ أكتر بكتير إزاى أكون متميزة ومتقنة فى كل ما أعمله حتى فى إعداد وجبة طعامفى بيتى, أزاى أعامل الذين لا أتفق معهم قبل من أتفق معهم , يمكن مش عارفة أعبر قوى لأن الكلام يطول فى درجة تأثرى بالدكتورة وأكتر وقت حسيت أثرها فى كان فى الغربة

    وأذكر كلمة للدكتورة طالما رددتها على مر السنين” حيجيلك وقت مش ممكن تعملى الصح أو تكظمى غيظك إلا لو كان لوجه الله, عايزة إيمانك يبقى حديد” وقد كان بانسبة لى اه الحمد لله الواحد إتربى على الصح والغلط ويمكن بشكل متشدد كمان, لكن أنا كنت مسافرة 3 سنوات خارج مصر وكان فيه مواقف لايمكن تمسكى نفسك فيهامهما كانت تربيتك إلا لوجه الله.

    بمنتهى الأمانة مفيش كلام يوفى الدكتورة حقها ربنا سبحانه وتعالى يجازيها كل الخير عناامين

    بالنسبة للتبليغ فأنا بحاول أربي بناتي بكل ما تعلمت ولا أدع فرصة مناسبة إلا وأغتنمها لتوصيل معلومة أو تصحيحها لمن حولي، عائلتي ، أصدقائي وحتي من تعمل عندي.

  9. أنا بحضر للدكتورة سوزان من 23 يوليو 2001
    انقطعت لفترة لزواجي لكن عدت بعد مرور خمس شهور لولادتي لأبنتي لجين
    ومن يومها وأنا مستمرة ولا أنقطع إلا في أضيق الحدود
    وأنا في شوق لأن تكبر ابنتي لتصل لسن المسجد لأتردد أكثر على المسجدولتكون لجين إحدى تلميذات الدكتورة سوزان
    الدكتورة سوزان أثرت في بشكل كبير خصوصا وان أمي كانت بتحضر معي مما جعلها تتعامل مع كثير من الأمور بشكل أكثر تفهما في كثير من المواقف الصعبة مثل مرضها وزواجي وامور وأنشطة كثيرة تمارسها حتى الان
    دكتورة سوزان لها الفضل في استمرار زواجي لمدة خمس سنوات الى الان بدون ان يعرف أحد من أقاربي أو أقارب زوجي اي شئ عن مشاكلنا او حياتنا علما بأننا معظم الوقت بل كل الوقت عايشين مع والدته وإخواته
    دكتورة سوزان علمتني كيف أرضى وكيف اتعامل مع الكثير من المشكلات سواء مع زوجي أو مع أهله لذلك انا ادعو الله ان يجعلني مستمرة على نصائحهاوان يجزيها عني كل خير
    في كل موقف يحكى لي كنت احاول أن اوصل ما تعلمته من الدكتورة سوزان حتى من قبل الزواج ولكن صديقاتي كن يعتبرن أن التي يدها في الماء ليست كالتي يدها في النار
    ثم بعد الزواج وجدت أقارب زوجي يصفون تعاملي مع الامور من تدبر وضبط للنفس وحسن تعامل بانه مجرد لأني حديثة الزواج ولكن مع الوقت تغير الموقف
    وأصبحت النظرة لمن تزوجت حديثا وكان لها خبرة الام كل ذلك بفضل تربية الدكتورة سوزان.. نعم تربيتها فلولاهاولولا امي التي شجعتني على استمراري مع الدكتورة سوزان برعايتها لابنتي لما وصلت لشرف كتابتي لهذه السطور كاحدى تلميذات الدكتور سوزان

  10. أين ومنذ متى تحضرين مع الدكتوره سوزان؟
    منذ عام 2002
    هل مازالت مداومه أم انقطعت ؟ وان كان فى الامكان هل يمكن أن تخبريناا لم انقطعت ؟
    انقطعت من اواخر 2006 بس الاطفال وبعد المسافه قليلا , وذلك لصغر سنهم وعدم وجود احد اتركهم معه وهم صغار.
    كيف أثرت د.سوزان فى حياتك؟
    تاثير الدكتوره سوزان معى الى الان وسيظل معى حتى وفاتى
    اثرت فى حياتى فى كل شئ عندما كنا نأخذ درس بر الوالدين جعلتنى ابر بأمى اكتر بكثير وأقبل يدى امى وأبى بدون اى حرج, واصبحت اكثر تعاملا بادب ورحمه مع امى وابى واخى واهلى جميعا.
    واثرت معى عندما علمتنا ان يكون لساننا لايقول الاالدعاء اصبحت كذلك فى كل كلامى الخاص والعام
    اثرت معى فى دروس فقه الاسره كثيرا فى فتره الخطوبه ومن ثم الزواج وتعاليمه وحق الزوج اعمل بتعاليمها حتى ولو بالمشقه وذلك كما كانت تقول لنا ( طريقك للدخول الى الجنه) اتعبى كى تصلى للجنه, والله باعمل بيها وبر اهله كى اصل انشاء الله الى الجنه كما تعلمت منها
    ومع اولادى ولايمنعنى من حضور المسجد الا لصغر سن اولادى وقبل دخول ابنى المدرسه سيحضر وانا بدأت معه فى التحفيظ بشكل بسيط الى ان يحضر فى المسجد انشاء الله,
    جزاكى الله كل خير
    اللهم اجعلهم ممن يدخلون الجنه هى وامى الثانيه الدكتوره ناديه وماما الحاجه بغير سابقه عذاب (اللهم امين)
    هل قمت بتبليغ ما تعلمته على يد د. سوزان لاشخاص اخرين ؟
    نعم
    اولا لزوجى واصبح لسانه يتكلم بالدعاء كما تعلمت منها
    ثانيا بعض الاقارب
    هل تشعرين أن انشاء موقع للدكتوره أفادك بشكل ما؟ وان كان فما الفائده؟
    افادنى كثيرا
    انا اشعر كانى معكم فى المسجد واتابع اخر الاوراق والدروس الجديده, واذا سمحت لى الظروف ايضا للحضور اعرف المواعيد.

  11. انا بحضر تقريباً من 2004 وبجد بفتخر لما تعدى السنين و اجد نفسى مهما خدتنى الايام برجع تانى اواظب و بقوة اكبر و حماس اكتر وعلى قد ما اقدرت نشرت تعاليم اسلامنا السمحة وابديت اطبقها واحدة واحدة فى حياتى و ربنا المستعان. وبجد الموقع ده حاجة جيدة جداً بس لا تغنى عن التواجد بالمسجد و متابعة اسلةب الدكتورة الهادى المسلى فالمسجد والحضور فيه لا غنى عنه فى حيانى ابداً. اللهم ادم عليا نعمة حضور المسجد يا رب و الاستفادة من الدروس.

  12. - أين ومنذ متى وأنت تحضرين مع د.سوزان؟
    منذ 2000 فى مسجد أنس

    – هل مازلت مداومة أم انقطعتِ؟ وإن كان في الإمكان.. هل يمكن أن تخبرينا لمَ انقطعتِ؟
    للأسف أنقطعت والله أفتقدها كثيرا و أفتقد الدروس أنقطعت بعد أن أنجبت أبنى منذ2007 أن شاء الله أعود مرة أخرى قريبا

    – كيف أثرت د.سوزان في حياتك؟
    أثرت فى كثيرا فى تعاملى مع الناس و سلوكى و صبرى

    – هل قمتِ بتبليغ ما تعلمتيه على يد د.سوزان لأشخاص آخرين؟
    نعم ولكن ليس بالقدر الكافى

    – هل تشعرين أن إنشاء موقع للدكتورة أفادك بشكل ما؟ وإن كان فما هي تلك الفائدة؟
    نعم وأحسست نوعا ما بالمشاركة رغم عدم وجودى بالدرس

    ستقوم إدارة الموقع تباعًا باقتباس بعض العبارات من الردود ووضعها على اليسار تحت عنوان “قال تلميذاتها عنها” بإذن الله..

  13. ربنا يخليكى لنا يا دكتورة ولا يحرمنا منك ومن درويك
    بحبك جدا والله وحشتينى جدا جدا
    نهلة زهران

  14. بحضر من خمس سنوات
    انقطعت من شهرين وسوف اعود اليوم إلي روحي بحضور المسجد إن شا الله
    سبب إنقطاعي الزواج ولاني بمنطقة بعيدة عن المسجد
    أثرث فيا ( كيفية احترامي للناس واني اضع الناس في جيبي وان انطق الحلو فقط )
    وأثرت في حياتي الزوجية الجديدة ( بان الزوج يصل لدرجة انه مش عارف يستغني عنك مش بالأكل ولا الشرب احتياجه ليكي انتي كفاية انه يبص عليكي وانتي قاعدة قدامه بس ودي بتحصل معايا زوجي يقول لي انا هجيب اكل من بره بس تقعدي كده قدامي )

    – نعم في المناسبات اتحدث انا واصدقائي وأقول تعالوا احكي لكم قصة مياة زمزم وافرجهم علي الصور واتحدث مع زوجي علي كل ما ناخده في المسجد حتي يطمن قلبه
    نعم المواقع افادني كتيرا وخصوصا عند إنقطاعي عن المسجد افادني في اني كنت عارفه كل أخباركم
    وكل تجديد يحدث حولنا وكاني كنت معاكم .

  15. كنت أحضر مع د.سوزان لمدة أربع سنوات متصلة غيرت حياتي بأكملها حتى أني أصبحت الابنة الحنون لأمي بعدما كنت أقسى القلوب عليها ..علمتني معنى البر فأصبحت أبر أبي و امي حبا في الله،علمتني متى أتكلم و متى أسكت و متى أغير الموضوع بقولها الراسخ في أذهان جميع طالباتها ليس كل ما يعرف يقال و ليس كل ما يقال حضر وقته و ليس كل ما حضر وقته حضر اهله ،علمتني كيف أعامل زوجي و الحمد لله أنعم الله علينا بنعمة السكن و المودة و الرحمة ،علمتني أصول ديني كلها و ربتني كما لم تربني أمي فأصبحت تفتخر أمي بي من تربيتك لي جزاك الله خيرا عنا جميعا و أسأل الله دائما أن يحشرنا زمرة أنس بن مالك جميعا في الفردوس الأعلى..

  16. د سوزان .. أمى الثانية التى لم تلدنى .. علمتنى كيف أحيا الحياة ..بجمالها و قسوتها ..علمتنى كيف أحب .. و متى أبتعد.. ساندتنى كى أخطوا خطواتى واحدة بعد الأخرى بثبات .. ضخت دماء الفلسفة الدينية و ما ورائها فى شرايين عقلى فازدهر وروداً.. أسرت بعطرها الروحانى الإيمانى روحى فتعلقت حتى الثمالة بحب الله ..نعم أحببته.. و أوكلت إليه كل أمرى .. حتى أصبح بصرى و سمعى و..الفضل فى ذلك لمن عرفتنى عليه .. حيث لا نستطيع الحب إلا إذا تعرفنا على من نحب جيداً و هذا ما ظلت و ستظل أمى و أستاذتى و شيختى و حبيبتى د. سوزان تحاول غرسه فى قلوب بناتها حتى و لو كانت بعض تلك القلوب صحارى جرداء فلا تيأس من محاولة معالجتها.. فهنيئاً لكل من رضى عنها ربها وأودعها يد د. سوزان الحانية الأمينه ..فى الحقيقة إن الحديث يطول ..و لكن أود أن أوجه نصيحة صادقة من قلب مشتاق يدمع مع كل ميعاد للدرس لا أستطيع حضوره ..سواء لظروف الزواج أو الإنجاب أو الدكتوراه..(لا تضيعى القرصة .. فقد يأتى اليوم الذى تشتاقين فيه مثلى و لا تستطيعين الحضور) طبعاً إنتوا عارفين مين إللى دايماً بيقولنا هذة الجملة .. أدعوا الله أن نلتقى جميعاً ثانية فى بيته الجميل (أنس ابن مالك ) و نكمل مشوارنا إلى الجنة بقيادة د .سوزان.

  17. كل سنة وحضرتك طيبة يا دكتورة سوزان أولا اشكر المشرفين على الموقع على المجهود المشرف فقد اتاحى لى وانا فى خارج مصر على متابعة أخبار دكتورة سوزان ويعلم الله وحده مدى حبى وتقديرى الشديد بدكتورة سوزان

    أولا:انا احضر من 2002 تقربيا 8 سنوات أولا فى مسجد كلية طب بشرى بالقصر العينى ثم انس بن مالك ولقد سفرت مع زوجى الى المدينة المنورة لكن عند نزولى الى مصر احضر الى الدرس

    ثانيا: دكتورة سوزان اثرت فى حياتى كثيرا فى كيفية معاملة الناس جميعا بحسن الخلق وكثير من دروسها اثر فى كثيرا كدروسها عن الحبيب المصطفى ومن شدة احساسى بالدرس فقد كان من القلب الى القلب وقد حضرته قبل زوجى تمنيت ودعيت ربى ان يكتب لى زيارة الكعبة والنبى عليه افضل الصلاة والسلام وفعلا تزوجت وسافرت الى الحبيب ومكثت فى المدينة وطبعا اتعلمت من الدكتورة كيفية واداب اداء المناسك واداب زيارة الحبيب طبعا علمت كل من سالنى هناك او صديقة ما تعلمته من الدكتورة سوزان وجعله فى ميزان حسناتها ان شاء الله

    ثالثا: كلام دكتورة سوزان امامى دائما فى كل مشكلة فى حياتى وطبعا كم اشتاق الى الدرس واجلس تحت قدم الدكتورة فهى قد لا تعلم كم اثرت فى حياتى وفى اشد المحن كانت معى بكلامها وموعظتها لى فكم فعلا اشتاق الى الدرس واتمنى من الله ان ينعم على بحضوره مرة اخرى واشكر كل من فى مسجد انس وانا ادعو دائما لهم فى الروضة الشريفة ان يبارك لهم فهم جميعا لهم الفضل على
    .
    رابعا: ايضا درس دكتورة سوزان اثر فى معاملة اولادى واسرتى جعل امامى هدفى فى حياتى وهو رضا الله فى جميع مجالات حياتى

    خامسا: انشاء الموقع جعلنى اتابع الجديد من دروس الدكتورة فانا افتحه تقربيا يوميا وانا سعيدة جد انى دائما على تواصل مع اخبار الدكتورة

    واخيرا: نصيحة لكل اخت ان تداوم على دروس العلم فهى من كنوز الدنيا فكم كنت اشعر بالراحة النفسية والسكينة فى درس دكتورة سوزان فهى زادونا فى الحياة ولك تحياتى يا معلمتى العزيزة ودعائى لك دائما ان يبارك لك واولادك دنيا واخرة واشكر الموقع ان اتاح لى ان اعبر لك عن شكرى احترمى

    دكتورة أمل

  18. انا د ايناس ابو الفتوح
    انا احضر لدكتورة سوزان منذ11 عام تقرينا بدأت فى القصر العينى وانا الان فى مسجد انس
    وانا الحمد لله مداومة على الحضور واسأل الله ان يديم على هذه النعمة ما حييت
    وقد اثرت دكتورة سوزان فى حياتى فقد علمت لماذا نحن هنا فى هذه الدنيا وكيف ان الله تعالى اراد منا ان نكون خلافاءه فى هذه الدنيا عرفت كيف اجعل نسكى ومحياى ومماتى لله رب العالمين
    وعرفت ان متعة الحياة فى العطاء لله من وقتى وجهدى ومالى واحاول قدر جهدى ان استمر على ذلك
    كما تغيرت طموحاتى فى الحياة فبعد ان كانت دنيوية اصبحت اولوياتى الاخرة وان تنصلح دنياى حتى اعبد الله حق العبادة على قدر استطاعتى و ايضا تم اوالحمد لله بداية حفظى للقرأن بعد حضورى مع الدكتورة
    واكثر ما اثر فى هو معرفتى برسول الله حقا كنت لا اعرف الكثير ولكن الان اعرف من هو وكيف كانت الدعوة هى همة الاول والاخير وكيف هو عظيم فى كل شؤونه صلى الله عليه وسلم
    وايضا الحمد لله بعد معرفتى بدكتورة سوزان فتح الله تعالى على نعمة دروس الاطفال ولا اجد من الكلمات
    ما استطيع ان اصف به شعورى وانا معهم ان نعمة تعليم العلم نعمة عظيمة
    وخاصة ان رأيت ثمارها فى من امامك
    ولو ظللت اكتب ما وفيت اثر دكتورة سوزان فى حياتى حقه ابدا وفضلها على سيظل دائما فى باختصار جعلتنى اعلم ما اريد فى هذه الدنيا وجزاها الله عنى وعن كل من علمت كل خير وجعل كل ما تعلمته منها فى ميزان حسناتها واسأل الله ان يضاعف الله بكرمه ما يشاء
    وانا ابلغ ما تعلمته للاطفال فى الدرس الخاص بهم والى اهلى وبعض زملائى
    وطبعا فكرة انشاء الموقع الخاص بالدكتورة فكرة رائعة فاننا سنحس دائما باتصالنا بالدكتورة فى كل الاوقات كما ان المشاركة فى المشاهدة والقراءة شىء اكثر من رائع
    ومن تعذر عليه الحضور وجد ما يطمئن نفسه حتى يحضر
    مهما طال الغياب كما ان انشاء الموقع فيه مسايرة للواقع الذى حولنا بما فيه من تقدم فى نقل المعلومات
    وشكرا واسفة اذا كنت اكثرت من الكتابه

  19. انا أحضر في مسجدأنس بن مالك من أربع سنين تقريبا. وانا ولله الحمد مداومة على الحضور، ولما بنقطع اسبوعين متتاليين بحس أن الدنيا ضاقت بيا وإني تايهة في دنيا واسعة.

    وبالنسبة لتأثير دكتورة سوزان عليا مهما قلت مش حقدر أوفيها حقها. بس عشان ما اكونش بكرر كلام كل كلمة قالتها أخت من أخواتي في مسجد أنس حسيت أنها فعلا طالعة من قلبي، وبالإضافة لكل اللى اتقال أحب أركز على تربية دكتورة سوزان ليا. فعلا أنا حسيت أني اتربيت في سنين حضوري للدكتورة تربية مختلفة تماما عن تربية بيتي، حسيت أني أخدت خبرة سنين كتيرة وتجارب كتيرة ماعشتهاش. عرفت معنى الخوف بالحب لأني كل مرة بحضر فيها من حبي الشديد للدكتورة بكون خايفة اني اعمل حاجة تضايقها من غير ما أخد بالي ومش خوف من الدكتورة بس خوف على زعلها، عرفت معنى حيادية التفكير وأن مش أي حد ممكن يلعب بعقلي، عرفت معنى الاختلاف واللي فرق معايا كتير جداااا، لأن الناس عند أي موضوع خلافي بتتشال وبتتحط وأنا -بفضل الله أولا ثم بفضل دكتورة سوزان- ثابتة و وعارفة اتصرف أزاي، عرفت معنى حب الحبيب المصطفى (صلى الله عليه وسلم) من حب دكتورة سوزان وشوقها للحبيب، يمكن كنت زمان بحب سيدنا محمد بعقلي زي أغلب المسلمين لأنه جزء من ديننا، بس بعد حضوري مع الدكتورة عرفت أزاي أحب سيدنا محمد بقلبي وأزاي أشتاق ليه وأزاي أتمنى رؤيته وقربي منه في الجنة، وعرفت أزاي أن عند ذكر الحبيب مش بس لساني اللي بيتحرك للصلاة والسلام عليه بس كمان قلبي بينتفض حبا وشوقا إليه، وعرفت معنى حب الصحابة وأهمية وكيفية الدفاع عنهم،عرفت كتير وأتعلمت أكتر ورغم كده حاسة أني لسة محتاجة أتعلم أكتر وأكتر.

    وبالنسبة للتبليغ الحمد لله ربنا يسرلي الحضور في درس الأطفال بمسجد أنس ومسجد الرحمن بشبرا وببلغ كل اللي اتعلمته للاطفال وعلى أد مابقدر لأهلي وأصدقائي، بس برضه حاسة أن ده مش كفاية وبدعي ربنا أنه ييسرلي التبليغ بشكل أكبر.

    وفيما يتعلق بالموقع فطبعا وبلا شك أفادني كتير جدا، لأن وسائل الاتصال بالدكتورة زادت، كمان التبليغ بمواعيد الحضور أو الاعتذار عن طريق الموقع أفادني كتير وخاصة أني شايفة أهتمام كبير من إدارة الموقع.

    ربنا يبارك لنا فيكي وفي علمك يادكتورة ويجعلك منورة حياتنا دايما ويديم عليكي الصحة والعافية ويجعلنا كلنا في ميزان حسناتك وينفعنا بعلمك وتربيتك لينا بإذن الله.

  20. كنت احضر للدكتورة لمدة 7سنوات ولكن إنقطعت لظروف خاصة لمدةسنتين تقريباوهم من اصعب السنين في حياتي ولكن عزائي هو ما قد تعلمته من الدكتورة في مسجد أنس بن مالك وبدونه كان من السهل إنهياري تماما لأن من عرفها وذاق حبهاوحنانها وعلمها خاصتاو انها حملت همي كثيرا يستطيع ان يواجه صعوبات كثيره جدا.
    الهم بارك لنا فيها.
    الهم اجمعني بها علي خير وقرب البعيد ولا تجعله بعيدا .

  21. انا كنت احضر مع الدكتورة سوزان من عام 2002 الى 2005
    وللاسف انقطعت بسبب حملى والولادة والحمل الثانى وصغر سن الاولاد
    واثرت فيا بشكل مفاجىء لقيت حياتى بتتغير وحسيت فى كل درس كانها بتوجة لى انا الدرس وكنت بروح البيت بروح تانية ونفسية هادية وحابة الحياة
    وبالنسبة لتعليم ما تعلمتة كان فى نشر المعلومة وعدم الفتى زى ما كانت بتعلمنا الدكتورة متبقوش امهات حنيفة يعنى احنا مش مؤهلين للفتوة خااااااااااااالص بس توصيل المعلومة بشكل صحيح ومبسط وللة الحمد
    وبالنسبة للموقع حسيت انة بيرجعنى لايام المسجد والدروس وعندى كل الورق وان شاء اللة ححاول اعوض اللى فتنى وقلبكوا معانا وكفاية ان صورة الدكتورة منورة الصفحة وبنحس انها معانا جزاكى اللة الف خير يا دكتورة وكل الميسات فى المسجد

  22. بدأت الحضور في عام 2001 و انتظمت بفضل الله و كنت في هذا التوقيت مخطوبة وكانت تقول لي الدكتورة احضري على قد ما تقدري محدش عارف الظروف ايه فكنت احضر في جميع مواعيد مسجد انس و كذلك القصر العينى . لم اعد منتظمة في الحضور منذ 2007 لأنى اسكن الأن ي 6 اكتوبر و عندى طفلتين.
    افادنى الموقع كثيرا في متابعة اخبار الدروس وخاصة اني بفضل الله اقوم بتعليم النساء القرءان والفقه كما تعلمنا مع الدكتورة في مسجد قريب مني و معي اختين من بنات الدكتورة تعلمان الأطفال .
    اكثر شئ جعل النساء و الأطفال يقبلوا على الحضور في المسجد معي هو الجملة التي علمتها لنا الدكتورة “خلي الناس تحبك ” فكنت ادعو ابناء الجيران للعب عندي و اقوم بتقديم الحلوى لهم فلما عرضت عليهم الحضور في المسجد جاءوا و امهاتهم الى المسجد و انتظموا في الحضور و جابو اصحابهم بعد ذلك .
    اكثر شئ جعل الناس تنتظم في الحضور عندي في المسجد هو مبداء ” بشروا و لا تنفروا….يسروا و لا تعسروا ” .
    اذا لم اكن من تلميذات الدكتورة لكنت اتجننت أو انحرفت لأنها هي التي أضاءت حياتي بنور العلم و التربية الحقيقية و جعلتني اسير في خير و هو طريق الدعوة الى الله .
    بارك الله في عمرها و جمعنا معها في الجنة .

  23. - أين ومنذ متى وأنت تحضرين مع د.سوزان؟

    انا بحضر من 9 شهور تقريبا..في مسجد النور.

    – هل مازلت مداومة أم انقطعتِ؟
    مازلت مداومة الحمد لله.

    – كيف أثرت د.سوزان في حياتك؟

    انا كل ما اجي اكتب حاجة مش عارفة اقول ايه…بس اللي اقدر اقوله اولا اني مسمياها (ماما سوزان) و ده احساس بجد حقيقي…لما بكون في الدرس من اول ما ادخل المسجد بحس بفرحة مش طبيعية…اول ما الدرس يبتدي مش بشوف ولا بسمع اي حاجة غير كلامها..بحس اني في دنيا تانية..
    كل موقف بيحصلي كانت اتكلمت عنو قبل كدة بشوفها قدامي..من اول اهلي اللي مكنتش بجد عارفة اتعامل معاهم…لاصحابي ازاي ابقي واقفة بجد وقت اي حاجة ما تحصل..لكلمتها اللي دايما بجد قدامي اول ما يحصل موقف (لو زعلانة ابكي زي ما انتي عايزة..بس تغلطي في حاجة اوعي) ..

    من اكتر الكلمات اللي بجد دخلت قلبي يوم الدرس اللي قبل العيد.. خلتني اعرف ازاي اتعامل مع اهلي لما قالت (اول ما تصحي الصبح اول حاجة تعمليها يوم العيد بوسي ايد مامتك و باباكي..ياا عالم الإيد دي هتقدري تبوسيها تاني ولا إيه) …

    يمكن انا حافظة كل كلمة ماما سوزان بتقولها لدرجة اني لما بتكلم مع اصحابي كلااام كتير من كلامها بقيت بقولو و كمان بنفس الطريقة :D :D
    اتعلمت ازاي اختلف مع الناس و ازاي احترم الرأي الاخر اكتر ما احترم رأيي…
    بحب جدااااااا لما بتقول (يا ولاد اتعلموا)
    و ببتسم ابتسامة رهيبة لما تقول (ربنا يدينا الفهم)

    انا طولت في الكلام بس مهما قولت عمري ما هدلها حقها..
    بس انا امنية حياتي و اللي طالباه من ربنا اني اكون ربع ماما سوزان كل مرة باجي الدرس بقول ادي خطوة كمان في طريق اني اكون زيها في يوم من الايام إن شاء الله (حلمي و هدفي في حياتي) خلت هدفي الاول و الاخير زي ما بتقول (دنيا و دين)..
    بجد هي الشمعة التي تضئ حياة الناس.
    طبعا ده غير ان اكتر وقت بجد بضحك فيه من قلبي وقت الدرس ماشاء الله بجد

    بدعيلها دايما الله يحفظها و يكرمها و يجازيها عنا كل خير ياااارب
    في كل صلاة بدعيلها و بدعي ربنا يجمعنا بيها في الجنة

    – هل قمتِ بتبليغ ما تعلمتيه على يد د.سوزان لأشخاص آخرين؟

    طبعا الحمد لله بعد كل درس بجيب اصحابي و احكيلهم كل اللي اخدتو في الدرس.
    – هل تشعرين أن إنشاء موقع للدكتورة أفادك بشكل ما؟ وإن كان فما هي تلك الفائدة؟

    طبعا جدا بقدر اعرف المواعييد و الورق و كل حاجة….

  24. السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

    الكلام اللي مالي قلبي صعب ان يكتب و لكن ربنا يبارك فيك يا دكتورة سوزان و يرزقك العمر المديد المديد حتى تربي ابنائنا كما ربيتنا.

    و ربنا يبارك في الي فكر في فكرة “الدكتورة في عيون تلميذاتها” و يبارك في اللي نفذها و يبيارك في اللي بيكتب فيها
    لما قراءت التعليقات زي ما يكون انا اللي كتباهم كلهم
    نحبك في الله يا دكتورة و نتمنى ان يجمعنا سبحانه و تعالى في الفردوس الاعلى بفضل هذا الحب

  25. كنت ولا زلت أفتخر بأنني ممن جلسوا وشرفوا بالحضور للكتورة سوزان تلك السيدة العظيمة ..التي لايزيدها الزمان إلا أصالة ..إنهاكالشجرة الوارفة ممتدة الأغصان والجذور
    وكلما عصفت بي الأيام أجد الله يذكرني بكلماتها ويعيدني قدرا إلى جلساتها فأستعيد بعضا من توازني ويقيني وأتنفس هواءانقيا يعيد إلي الحياة
    نعم ان جلساتها بمثابة دفعة من الأكسجين النقي في جسد أعيته الأحزان

  26. أنا بحضر مع الكتورة من سنة 95 وما زلت أحضر معها وربنا ما ييجى يوم وننقطع عن الدروس لأننا استفدنا كتير من دروس حضرتك جدا وتعلمنا ازاي نتعامل مع أبنائنا بالذات لو كانوا أولاد وازاي نمسك نفسنا ونكظم الغيظ وربنا يكرمها بجد وانا الآن بنعلم أولادنا وطبعا ولادى بيحضروا معايا فى مسجد أنس وأنا بعلم بنات التجويد فى القرىن وطبعا موقع الدكتورة مفيد جدا فى حاجات الواحد بتفوتوا وعن طريق الوقع منعرف كل حاجه وكفايه ان الموقع بيطمننا على حضرتك يا دكتورة ومنحس انك معانا دايما وربنا يكرم حضرتك جدا جدا

  27. أننى أحضر لدكتوره سوزان منذ7سنوات حتى يومى هذا و كنت ملتزمه طوال ال7 و لكنى فى تللك السنه الأخيره قد تغيبت عن بعض الدروس و أنى أحب د/سوزان حب لا أستطيع أن أوصفه . عندما أقوم بأى عملاً أقول هل سترضى عنه د/سوزان أم لا ؟ أننى أرى صورتها أمامى فى كل شئ ، أننى أعتبرها أمى التى لم تنجبنى فهى التى علمتى كيفيه معامله الأخرين و أننى أشعر بالأندهاش عندما أراها تعلم ما يدور فى دماغ الشباب و تستطيع أن تعطيك الأجابه المقنعه . عندما كنت زى 13 سنه كان عقاب أهلى لى أن يمنعونى عن الذهاب إلى المسجد و لكننى بما تعلمته من معلمتى الفاضله أستطعت أن أجعلهم هم اللذين يجعلوننى أذهب إليه فأننى أشعر بطاقه غير عاديه بداخلى عندما أسمع كلماتها تلك الطاقه الإيجابيه أننى لا أستطيع أن أذكر ما تعلمته و ما قد تركته بى فى تلك السطور القليله و لكنها حقاً من خير دعاة لخير دين و أتمنى أن أصبح مثلها

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>